رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

نگرانی‌ها درباره بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان | حتی پاکستان هم تمایل ندارد طالبان بازگردند

  • کد خبر: ۶۶۴۳۳
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
نگرانی‌ها درباره بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان | حتی پاکستان هم تمایل ندارد طالبان بازگردند
یک کارشناس مسائل شبه قاره اظهار کرد: در حال حاضر افغانستان دوره انتقال را پشت سر می گذارد و در مرحله انتقال یک سری چالش‌هایی وجود دارد که این چالش ها باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محسن روحی در ارتباط با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در مدت زمان چند ماهه و ظهور برخی از نگرانی‌ها مبنی بر اینکه طالبان از ضعف قدرت مرکزی در افغانستان به منظور تسلط کامل خود بر این کشور استفاده کند، گفت: با توجه به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شاهد دوره انتقال در این کشور هستیم و در مرحله انتقال چالش هایی وجود دارد که از جمله این چالش ها احتمال وقوع برخی از تحولات در داخل افغانستان از جمله وقوع جنگ است و قطعا جنگ راه حل مسئله افغانستان نیست و طالبان نیز از این موضوع سودی نخواهد برد و نخواهد توانست که بر افغانستان مسلط شود.

 

وی با بیان اینکه از چندی پیش اقداماتی در راستای مذاکره بین دولت مرکزی افغانستان و طالبان در جریان بوده و آقای عبدالله عبدالله که در این زمینه مسئولیت دارد اعلام کرده که دولت مرکزی آماده گفت‌وگو با طالبان در مورد طرح های پیشنهادی این گروه است ، افزود: این احتمال وجود دارد که دو طرف بتوانند به نقطه ای مشترک برسند و از جنگ و درگیری دور شوند.

 

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه این امید وجود دارد که خطای گذشته دوباره آزموده نشود و گروه های سیاسی در افغانستان بتوانند با مصالحه و گفت‌وگو به تصمیم مشترکی برسند ، گفت: قطعا این موضوع دارای منافع گسترده ای برای مردم افغانستان و مردم منطقه خواهد بود.

 

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال و برخی از نگرانی ها و مباحث در این زمینه اظهار کرد: آمریکایی‌ها قرار بود ساختارهای سیاسی و امنیتی را در افغانستان به یک نقطه مشخص و مطمئنی برسانند و بعد از افغانستان خارج شوند ولی آنها طی این سال ها نتوانستند که یک ساختار ثبات ساز در افغانستان ایجاد کنند.

 

این کارشناس مسائل شبه قاره افزود: البته نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان به اندازه ای قوی هستند که مانع از وقوع تحول مهمی در این کشور از نظر نظامی شوند از جمله این که طالبان بتواند بر کل افغانستان مسلط شود. در واقع این نیروها از آموزش و انگیزه کافی برخوردار هستند که مانع این امر شوند البته ممکن است درگیری ها در افغانستان افزایش پیدا کند ولی بعید است که طالبان بتواند بر کل افغانستان بار دیگر مسلط شود.

 

روحی صفت همچنین با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه و همسایه افغانستان حتی پاکستانی‌ها هم تمایلی ندارند که طالبان بر تمام افغانستان تسلط پیدا کند چرا که اثرات این موضوع به خود آنها بر می گردد و باعث تقویت نیروهای شبه نظامی تندرو در این کشور می شود، ادامه داد: از دیگر سو ۲۰ سال پیش جامعه مدنی قوی در افغانستان وجود نداشت ولی اکنون جامعه مدنی در این کشور تا حدودی تقویت و گسترش پیدا کرده و این جامعه مدنی اجازه نمی دهد که این اتفاق بیفتد.

 

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین در مورد نشست استانبول و حضور احتمالی ایران در این نشست با بیان اینکه هنوز برگزاری آن قطعی نشده است ، گفت : مهم این است که دو طرف اصلی این موضوع یعنی دولت مرکزی افغانستان و طالبان در این مذاکرات حضور پیدا کنند و ما علاقه‌مندیم که چنین اتفاقی بیفتد. گرچه متاسفانه هنوز افق روشنی وجود ندارد که طالبان در آن شرکت کند. موضوع مهم این مسئله است و در حال حاضر موضوع حضور دیگر کشورها در این نشست فرع بر این مسئله است.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->